Tangmere - letiště Royal Air Force

Tangmere je asi 3 míle (5 km) východně od Chichester v západním Sussexu, na jihu Anglie.

Background navštívil Tangmere v září 2011.

Tangmere Tangmere Tangmere

______________________________________________________________________________________________________

Československá účast

Letecká báze Tangmere představuje jedno z významných historických míst v mozaice bojové slávy československého letectva.

Působily zde průběžně všechny naše stíhací perutě RAF:

  • 310. československá stíhací peruť 22. 6. – 3. 7. 1944
  • 313. československá stíhací peruť 29. 6. – 3. 7. 1944
  • 312. československá stíhací peruť 22. 6. – 3. 7. 1944

(3. 7. 1944 byly k nelibosti našich letců perutě převeleny z důvodů nedostatku záloh pod  velitelství Protivzdušné obrany Velké Británie)

Dále zde působily britské perutě, ve kterých působili naši letci, z nichž jmenujme 1. stíhací peruť, kde létala řada našich stíhacích es (Kuttelwascher, Dygrýn, Příhoda).

Tato peruť zde působila od 1. července 1941 do 9. července 1942. Přední místo mezi nejúspěšnějšími spojeneckými leteckými esy patří příslušníku této squadrony F/Lt Karlu Kuttelwascherovi.  

Karel´Kut´Kuttelwascher

Karel Miloslav Kuttelwascher „Kut“ se narodil 23. září 1916 ve Svatém Kříži u Německého (nyní Havlíčkova) Brodu. V osmnácti letech se dobrovolně přihlásil k letectvu. Po okupaci se přes Polsko dostal do Francie, kde byl nucen vstoupit do Cizinecké legie. Když vypukla válka, byl spolu s dalšími letci přeložen k Armée de l'Air ke GC III./3. Na přelomu jara a léta 1940 dosáhl dvou sestřelů.
Z poražené Francie odcestoval přes Alžír a Gibraltar do Velké Británie. V Royal Air Force byl přidělen k 1. stíhací peruti se stroji Hawker Hurricane. Během roku 1941 zničil tři Messerschmitty Bf-109. Za měsíčných nocí dubna 1942 jednotka zahájila akce Night Intruder (Noční vetřelec) - ty spočívaly v individuálních útocích na bombardéry Luftwaffe v okolí jejich letišť ve francouzském vnitrozemí. Používané Hurricany Mk. IIc byly vyzbrojeny čtyřmi 20 mm kanony a nesly přídavné nádrže pro zvýšení doby letu až na 3,5 hodiny. 

Kuttelwascher zaznamenal při těchto nebezpečných akcích 15 jistých vítězství, přičemž tři Heinkely He-111 sestřelil u letiště St. André v noci ze 4. na 5. května během pouhých čtyř minut. Od července pokračoval v nočních akcích u 23. perutě na stroji Mosquito, nepřítele už ale nespatřil. V červnu byl odvolán z operační služby a poslán na půlroční propagační cestu po USA a Kanadě. Koncem války pak pracoval jako zalétávací pilot. Do vlasti se vrátil v srpnu 1945, ale již za necelý rok odjel zpět do Británie za manželkou Ruby a dětmi - synem Huwem a dvojčaty Vee a Mari. 

Pilotoval tam potom dopravní letouny u společnosti BEA. Zemřel však náhle v noci na 18. srpna 1959, během dovolené v jižní Anglii. Podlehl srdečnímu infarktu a je pohřben v Uxbridge u Londýna. Za své mimořádné výkony obdržel řadu vyznamenání. Výjimečné je zejména dvojnásobné udělení britského Záslužného leteckého kříže DFC krátce po sobě. Na svém kontě má 20 oficiálně uznaných sestřelů (2 ve Francii a 18 ve Velké Británii) a je naším nejúspěšnějším stíhačem. On sám uváděl 25 sestřelených letadel. Je na 53 místě seznamu stíhacích es vzdušných sil Velké Británie a Commonwealthu. V květnu 2000 byl povýšen na brigádního generála in memoriam. U příležitosti 50. výročí úmrtí mu byla na rodném domě odhalena pamětní deska.

Informace o Karlu Kuttelwascherovi jsou k nalezení na Internetu, ale existuje i výborná kniha Noční jestřáb (orig. Night Hawk). U nás vyšla v roce 1993, první vydání však bylo již v roce 1985 v Anglii. Autorem je totiž Roger Darlington, jehož vztah k Československu a našim letcům stojí za rozsáhlejší zmínku.

Roger Darlington se narodil 25. 6. 1948.
Je napůl Angličan a napůl Ital, jeho žena Vee, česky Věra, je dcerou Karla Kuttelwaschera. Otec Rogera Darlingtona  sloužil v RAF jako stíhací pilot a svého syna pojmenoval podle letci běžně používaného zvolání "Roger and out" (Rozumím-vypínám). Roger Darlington vystudoval University of Manchester Institute of Science and Technology, pracoval jako odborný asistent pro labouristickou stranu, poté v různých funkcích v Národním úřadu pro komunikace a angažoval se v Internet Watch Foundation, orgánu zřízeném pro boj proti nezákonnému obsahu, především zneužívání dětí na internetu ve Velké Británii.

Roger Darlington

Jeho soukromé zájmy jsou pestré: Čtení (zejména moderní dějiny), psaní (především povídky), kino (téměř vše), hudba (především klasická), letectví (zejména druhá světová válka) a patří sem i jeho vřelý vztah k Československu, České republice. Je to intenzivní uživatele Internetu a spravuje své vlastní webové stránky a dva weblogy.
Knihu o svém nikdy neviděném tchánovi Karlu Kuttelwascherovi pod názvem Night Hawk psal Roger Darlington asi tři roky a vydal ji v roce 1985. Do roku 1989 bylo české vydání různě ostrakizováno a také podmíněno škrty těch pasáží, které nevyhovovaly komunistickému režimu. Po sametové revoluci padly tyto překážky a v roce 1993 kniha vychází v českém překladu poprvé, v roce 1997 pak následuje dotisk.
Bližší informace o knize, o československých pilotech, Karlu Kuttelwascherovi i letišti Tangmere a také o svém vztahu k naší republice uvádí Roger Darlington na svých webových stránkách, konkrétně na:
https://www.rogerdarlington.me.uk/index.shtml
o letectví, Kuttelwascherovi, československých letcíchi, RAF na:
https://www.rogerdarlington.me.uk/2010/aviation.shtml
o vztahu k Československu, potažmo České republice: 
https://www.rogerdarlington.me.uk/FAQ.html#Czechs

Night Hawk
Noční jestřáb

Background oslovil Rogera Darlingtona prostřednictvím e-mailu a jsme rádi, že mu můžeme na našich stránkách věnovat tento medailonek.


16. července 1941, zahynul v bitvě o Anglii pilot RAF plk. in memoriam Antonín Velebnovský, rodák z Jablunkova. Jeho letoun se po nouzovém návratu z mise zřítil necelých 12 km od letecké základny Tangmere u vesnice Graffkam a jeho tělo bylo nalezeno druhý den v lese. Je pochován na anglickém vojenském hřbitově v Chichesteru.

28. prosince 1941 ve 22:00 vzlétl z letiště Tangmere Handley Page Halifax od 138 Special Duties Squadron, pilotovaný cpt. Ronem Hockeym, na jehož palubě byly tři desanty: Silver A (A. Bartoš, J. Valčík, J. Potůček), Silver B (J. Zemek, V. Škacha) a Anthropoid (J. Gabčík, J. Kubišem). Role desantů a jmenovitě desantu Antropoid, který realizoval úspěšně atentát na zastupujícího říšského protektora Rainharda Heydricha je dostatečně dokumentována a známá i ve světovém měřítku.

U této 138. peruti pro speciální účely sloužil od října 1941 jako dobrovolník poručík Leo Anderle z Vyškova. Zahynul v noci 10. prosince 1942, kdy byl jeho Halifax Mk. II pravděpodobně sestřelen poblíž ostrova Malta německými stíhači z Kréty. Jeho jméno je uvedeno na památníku obětí války v severoafrickém El Alameinu.

V noci na 4. června 1942 z Tangmere odstartovalo sedm pilotů, mezi nimi i Josef Dygrýn.(nejúspěšnější čs. stihač roku 1941, letecké eso) Jeho Hurrican MkIIC Z3183 se odlepil z dráhy v 01.05 h a stroj zmizel v temnotě. Od té doby jej už nikdo nespatřil. Po třech měsících vynesl příboj na anglické pobřeží u města Worthingu mrtvolu letce, v němž se později podařilo identifikovat Josefa Dygrýna. Jeho ostatky byly pohřbeny na hřbitově ve Westwellu v Kentu.

Leo Anderle Antonín Velebnovský Josef Dygrýn
kpt. Leo Anderle npor. Antonín Velebnovský rtm. Josef Dygrýn

Zajímavou informaci nacházíme také na stránkách

https://history.virtualfighters.cz/Czech-RAF-guncamera-films.html,

konkrétně pod heslem František Loucký https://history.virtualfighters.cz/Loucky.html.

Je zde uveden záznam z fotokulometu Spifiru Mk.Vb Františka Louckého během operace Ramrod z 27. 9. 1943. Operace Ramrod měla za úkol doprovod spojeneckých bombardérů typu Marauder nad území Francie. Čs. wing - 310., 312, a 313 peruť - byl přesunut pro start na Tangmere, dopolední eskortní mise mířila nad letiště Beauvais, odpolední nad letiště Conches.
Konkrétně se o této akci zmiňuje zápis v kronice 313. peruti z 27. 9. 1943:

"Odpoledne opětně český wing startoval z Tangmere, aby doprovázel 72 Marauders při bombardování letiště Couchas. Start v 16:45. Když byl wing 20 mílí západně od Rouen, 2 FW 190 viděni v 2000 ft. pod naší formací, letíce na západ. Jeden z nich byl napaden F/sgt Louckým (312. peruť). Výsledek nebylo vidět."

Těchto několik jmen, událostí a osudů je pouze zlomkem skutečnosti, která dokumentuje hrdinství našich letců. Uvědomme si také, že v letech 1940 - 1945 ztratilo čs. letectvo ve Velké Británii celkem 531 svých příslušníků.

Budete-li hledět z bílých útesů doverských do šedavých vod Kanálu, postojíte-li u památníků letců RAF ve Folkestone nebo u zbytků letištní dráhy v Tangmere, vzpomeňte těchto mužů, kteří se nikdy nevrátili do bezpečí britských letišť, mezi své kamarády, se kterými bojovali za svoji i naši svobodu.


Za zmínku stojí nakonec ještě jedna událost poválečná:

4. června 1945 na tomto letišti odstartoval W/Cdr. Tomáš Kruml a jako první československý pilot letěl v proudovém stroji. Šlo o let britskou dvoumotorovou stíhačku Gloster Meteor F Mk.III (EE232) v rámci Krumlovy seznamovací stáže s proudovou technikou.

______________________________________________________________________________________________________

Tangmere Tangmere Tangmere

příbuzné odkazy na tomto webu:  https://background.webnode.cz/zajimave-materialy/royal-air-force/

______________________________________________________________________________________________________

uveřejněno 22. března 2012

foto: Internet, Background

zdroje: Internet, Report Background 2011, Roger Darlington: Noční jestřáb

zpracoval: Ivo Filáček